VEDTÆGTER

Vedtægter for Nivå-Kokkedal-FK

  • § 1. Navn og hjemsted
  1. Klubbens navn er Nivå-Kokkedal Fodboldklub (forkortet NKF), stiftet d. 25. juni 1997.
  2. Klubben har hjemsted i Fredensborg Kommune med adresse på Karsemosegård, Møllevej 4, 2990 Nivå.
  3. Klubbens farver er blå og sort.
  • § 2. Foreningsform og tilhørsforhold
  1. NKF er en idrætsforening, der er medlem af DBU, DIF, DGI og SBU samt lokale organisationer.
  2. Klubben er underlagt disse organisationers love og bestemmelser.
  • § 3. Formål
  1. Klubbens formål er at fremme fodbold for både bredde og elite for alle aldersgrupper.
  2. Klubben kan tilbyde andre idrætsgrene, hvis de ikke konkurrerer med moderforeningernes sportsgrene.
  • § 4. Medlemskab
  1. Alle personer kan optages som medlemmer, både aktive og passive.
  2. Valgbare til bestyrelsen er medlemmer, der er fyldt 18 år og som i øvrigt er stemmeberettigede. Stemmeberettigede er aktive medlemmer, der er fyldt 16 år. For medlemmer under 16 år er en af medlemmets forældre eller værge stemmeberettigede. En forudsætning for stemmeberettigelse er, at medlemmet ikke er i restance samt, at medlemskabet har haft en varighed af mindst 2 måneder. Indmeldelse af personer under 16 år kræver en forældres eller værges underskrift.
  3. Udmeldelse skal ske skriftligt. Kontingent refunderes ikke ved udmeldelse i løbet af en kontingentperiode.
  4. Et medlem er først spilleberettiget, når kontingentbetaling har fundet sted. Bestyrelsen kan fratage et medlem spilleberettigelsen, hvis medlemmet er i restance.
  5. Bestyrelsen kan slette et medlem ved manglende kontingentbetaling trods påkrav. Genoptagelse kræver betaling af restancer og et eventuelt gebyr.
  6. Bestyrelsen kan udnævne æresmedlemmer, som er kontingentfrie.
  7. Medlemmer forventes at opføre sig sømmeligt og sportsligt ved træning, kampe og offentlige optrædener, hvor de repræsenterer klubben. Overtrædelse kan straffes med karantæne på op til 30 dage eller eksklusion.
  8. Medlemmer kan ikke deltage i andre klubbers kampe uden skriftlig tilladelse fra bestyrelsen.
  9. Medlemmer, der ønsker at deltage i kampe med holdet, skal indkøbe deres eget kampsæt efter nærmere instruks fra klubben.
  10. Det forventes, at medlemmer og deres forældre deltager aktivt med frivillig hjælp til klubbens stævner og arrangementer. Bestyrelsen koordinerer frivillige opgaver, som kan omfatte forberedelse, afvikling og oprydning.

 

  • § 5. Generalforsamling
  1. Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed og afholdes hvert år inden udgangen af marts.
  2. Indkaldelse sker med mindst 14 dages varsel via klubbens medier (hjemmeside, facebook og opslag i klubhuset).
  3. Forslag til behandling skal indsendes skriftligt til formanden senest 10 dage før generalforsamlingen.
  4. I ulige år vælges formanden og 2 bestyrelsesmedlemmer. I lige år vælges næstformanden, kassereren og 2 bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen konstituerer sig selv på førstkommende møde efter generalforsamlingen og udpeger en ungdomsformand samt en seniorformand.
  5. Bestyrelsen skal kunne konstituere en formand ved dennes afgang uden behov for ekstraordinær generalforsamling.
  6. Ordinær generalforsamling afvikles efter følgende dagsorden:
    1. Valg af dirigent og stemmetællere
    2. Aflæggelse af årsberetning
    3. Fremlæggelse af revideret årsregnskab og revisionsrapport til godkendelse
    4. Indkomne forslag
    5. Fremlæggelse af budget samt fastsættelse af kontingent
    6. Fremlæggelse af planer for det kommende år
    7. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
    8. Valg af revisorer og revisorsuppleant
    9. Eventuelt
  7. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte stemmeberettigede. Afgørelser på generalforsamlingen træffes ved simpelt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed bortfalder forslaget.
  8. Vedtægtsændringer kan foretages på en generalforsamling, såfremt det vedtages af mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede.
  • § 6. Bestyrelse
  1. Klubben ledes af en bestyrelse bestående af 5-7 medlemmer, der vælges for en periode på 2 år.
  2. Formand, næstformand og kasserer vælges direkte på generalforsamlingen. Øvrige poster konstituerer bestyrelsen sig med selv.
  3. På generalforsamlingen vælges desuden 1 suppleant til bestyrelsen. Valgperioden er 1 år. Den valgte suppleant kan efter bestyrelsens ønske deltage i bestyrelsens møder.
  4. Bestyrelsen kan nedsætte udvalg efter behov for at fremme specifikke områder af klubbens aktiviteter.
  5. Bestyrelsen er beslutningsdygtig hvis mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer, herunder enten formand eller næstformand er tilstede.
  6. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
  • § 7. Økonomi
  1. Klubben tegnes økonomisk af formanden og kassereren i fællesskab.
  2. Optagelse af lån kræver godkendelse på generalforsamlingen.
  3. Intet medlem hæfter økonomisk for klubbens forpligtelser ud over sit betalte kontingent.

 

  • § 8. Regnskab og revision
  1. Regnskabsåret følger kalenderåret. Kassereren skal fremlægge årsregnskab senest den 28. Februar.
  2. To revisorer vælges på generalforsamlingen for en periode på 1 år.
  • § 9. Udvalg og arbejdsgrupper
  1. Bestyrelsen nedsætter faste udvalg for ungdoms- og seniorafdelingerne, som ledes af de respektive formænd, der skal være valgt blandt bestyrelsens menige medlemmer.
  2. Sponsorudvalg og andre relevante arbejdsgrupper kan oprettes efter behov.
  3. Bestyrelsen kan etablere støtteforeninger som “NKFs venner.”
  • § 10. Ekstraordinær generalforsamling
  1. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes, hvis ¼ af stemmeberettigede medlemmer eller over halvdelen af bestyrelsen kræver det.
  2. Indkaldelse sker med mindst 14 dages varsel på samme måde som ved ordinær generalforsamling.
  • § 11. Vedtægtsændringer
  1. Ændringer af vedtægterne kræver 2/3 flertal af de fremmødte stemmeberettigede på en generalforsamling.
  2. Hvis det ikke er muligt at træffe en beslutning om vedtægtsændringer eller opløsning/fusion på første generalforsamling, skal der indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling. På denne ekstraordinære generalforsamling er det beslutningsdygtigt uanset antallet af fremmødte.
  • § 12. Opløsning og fusion
  1. Klubben kan opløses eller fusionere ved beslutning på en ekstraordinær generalforsamling med 2/3 flertal af de fremmødte.
  2. Ved opløsning overgår klubbens aktiver til Fredensborg Kommune eller en anden almennyttig forening.